Actueel
Wat is het verschil tussen een betalingsherinnering, aanmaning en sommatie?
Zodra u te maken krijgt met klanten die hun facturen niet betalen, zult u de termen betalingsherinnering, aanmaning en sommatie tegenkomen. Wist u dat er juridisch gezien geen verschil is tussen deze termen? Het zijn allemaal woorden waarmee u de debiteur aanspoort om...
Zo voorkomt u te late betalingen: Succesvol debiteurenbeheer
Als ondernemer is het essentieel dat uw klanten op tijd betalen. Te late betalingen kunnen niet alleen de cashflow verstoren, maar ook de groei en stabiliteit van uw bedrijf in gevaar brengen. Helaas zijn te late betalingen voor veel bedrijven een terugkerend...
Hoe stimuleert u tijdige betalingen van uw klanten? Deze 6 tips helpen u op weg
Het beheren van openstaande facturen kan een behoorlijke uitdaging zijn voor bedrijven van elke omvang. Niet alleen kost het tijd; als debiteuren te laat betalen, kan dat een negatieve impact hebben op de financiële situatie en daardoor op de groei van het bedrijf....
Succesvol omgaan met wanbetalers: dit zijn de beste strategieën
Bijna elk bedrijf heeft ermee te maken: klanten die hun rekeningen niet op tijd betalen. Zodra een klant een factuur niet binnen de afgesproken betalingstermijn voldoet, is hij een wanbetaler. Wanbetaling kan flink wat stress en onzekerheid opleveren, vooral wanneer...
Incasso uit handen geven: hoe groot is de slagingskans?
Misschien heeft u een debiteur die de openstaande factuur nog steeds niet heeft betaald. U twijfelt of u een gerechtsdeurwaarder wilt inschakelen om het incassoproces van u over te nemen. Want: wat is de kans dat uw factuur voldaan wordt? Of bent u alleen maar geld...
Wat gebeurt er als een debiteur niet betaalt?
Een klant die de factuur niet betaalt, is een grote ergernis van ondernemers. De klant heeft immers het product of de dienst geleverd gekregen, maar komt zijn deel van de afspraak niet na – zelfs niet nadat u een herinnering en aanmaning gestuurd heeft en zelfs...
Hoe verloopt een incassotraject?
Niets zo vervelend als een factuur die niet betaald wordt. U wilt zich richten op andere zaken, maar die onbetaalde factuur vraagt uw aandacht en kost daarom tijd én geld. Hoe verleidelijk het ook is om een (kleine) onbetaalde factuur te laten voor wat het is, wij...
Wat is het verschil tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder?
Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders: geregeld worden ze door elkaar gehaald. Meestal komt dit omdat lang niet iedereen weet wie welke rol en bevoegdheid heeft. Dat is begrijpelijk, want beiden zijn bijvoorbeeld betrokken bij het innen van schulden. Tijd om wat...
Kosten gerechtsdeurwaarder: Hoeveel kost het om een deurwaarder in te schakelen?
Wat zijn de kosten van een gerechtsdeurwaarder? Wanneer een debiteur zijn betalingsverplichting niet nakomt en eerdere herinneringen en aanmaningen onbeantwoord blijven, kan het noodzakelijk zijn om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Een gerechtsdeurwaarder...
Nieuwe regels voor incassodienstverleners: Wat u moet weten over de Wet kwaliteit incassodienstverlening
Wat is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki)? Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) ingegaan. Met de Wki hoopt de regering dat de kwaliteit en de betrouwbaarheid van buitengerechtelijke incassodienstverleners vergroot worden en dat...
Ambtshalve toetsing: Wat betekent dit voor uw consumentenzaken?
Wat is ambtshalve toetsing? Ambtshalve toetsing betekent dat de rechter verplicht is om de stukken in een zaak, waarbij de eisende partij een professionele partij is en de gedaagde partij een consument is, inhoudelijk te toetsen. Hierbij maakt het niet uit of de...
Explootvrije dagen: Wat betekent dit voor u?
Eén van de taken van een gerechtsdeurwaarder is om naar schuldenaren toe te gaan om bijvoorbeeld te praten over openstaande schulden en officiële brieven te overhandigen. Maar een gerechtsdeurwaarder mag dit niet elke dag of op elk tijdstip doen. In artikel 64 van het...