Een groeiend aantal mensen en bedrijven raakt financieel in de knel. Ook als ondernemer kunt u dit merken, bijvoorbeeld omdat een klant uw factuur niet betaalt.
Bij mensen met schulden komt al snel de term schuldhulpverlening om de hoek kijken. Maar wat betekent dat eigenlijk voor u als schuldeiser? En wat doen gemeenten en gerechtsdeurwaarders in dit traject?
Wat is schuldhulpverlening eigenlijk?
Schuldhulpverlening is hulp die mensen met problematische schulden krijgen van de gemeente. Denk aan particulieren, maar ook aan zzp’ers of kleine ondernemers die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Gemeenten hebben een wettelijke taak om deze mensen te helpen. Dat kan via budgetcoaching, een schuldregeling of in sommige gevallen via sanering (bijvoorbeeld via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP)).
Als uw debiteur zich meldt bij de schuldhulpverlening van de gemeente, betekent dat niet automatisch dat u uw geld kwijt bent. Sterker nog: in veel gevallen krijgt u juist méér duidelijkheid over hoe en óf uw vordering betaald kan worden.
Wat doet een gerechtsdeurwaarder in dit proces?
U denkt misschien dat een gerechtsdeurwaarder en schuldhulpverlening tegenpolen zijn. Gerechtsdeurwaarders innen immers schulden, terwijl de gemeente helpt ze kwijt te schelden.
Dat lijkt inderdaad zo, maar de werkelijkheid is een stuk genuanceerder. Gerechtsdeurwaarders spelen namelijk een cruciale rol in het signaleren én oplossen van schulden.
Een paar voorbeelden van wat wij doen:
- We signaleren vroegtijdig wanneer iemand meerdere schulden heeft of in de problemen zit.
- We brengen gemeenten op de hoogte via zogeheten vroegsignalen.
- We pauzeren het incassotraject als iemand zich bij de gemeente meldt voor hulp.
- We leveren overzichten aan van openstaande vorderingen, zodat er een totaalbeeld ontstaat.
- We helpen bij het maken van realistische betalingsregelingen.
Met andere woorden: wij als gerechtsdeurwaarders zijn juist een belangrijke schakel tussen schuldeiser, debiteur en gemeente. En dat komt uiteindelijk ook u ten goede.
Wat gebeurt er als de klant niet betaalt binnen de termijn?
We snappen dat het voor u frustrerend kan zijn. U wilt gewoon betaald worden voor uw werk, toch? Logisch. Maar bekijk het eens van deze kant:
- Iemand met problematische schulden betaalt niemand.
- Iemand in schuldhulpverlening krijgt begeleiding en structuur, en gaat (vaak) weer betalen (al is het in termijnen).
- Meewerken aan een minnelijk traject betekent dat u een deel van uw vordering kunt ontvangen, zonder lange procedures.
Het alternatief? Een vonnis halen, beslag leggen, niets vinden en wéér wachten. Of u uiteindelijk beter uit bent, is maar de vraag.
Kortom: soms is samenwerken met de gemeente (via een schuldhulptraject) de snelste route naar tenminste een gedeeltelijke betaling. En dat is nog altijd beter dan niets.
Wat kunt u verwachten als uw klant in een schuldhulptraject zit?
Zodra een klant zich meldt bij de gemeente, kan er een zogenaamde moratorium worden ingesteld. Dat is een tijdelijke pauze op beslagleggingen of verdere incassomaatregelen. Als gerechtsdeurwaarders moeten wij ons daar uiteraard aan houden.
U wordt dan vaak benaderd met een voorstel. Bijvoorbeeld of u wilt meewerken aan een schuldregeling waarbij u veertig procent van uw vordering ontvangt, verspreid over 36 maanden.
Dat klinkt misschien niet geweldig, maar de ervaring leert dat dit soort regelingen vaak netjes worden nagekomen. Bovendien weet u waar u aan toe bent en heeft u minder rompslomp.
Samenwerken aan structurele oplossingen
Bij Kroep Steghuis geloven we niet in kortetermijndenken. Natuurlijk zetten we druk als dat nodig is, maar we geloven ook dat duurzame oplossingen méér opleveren. Voor u als schuldeiser én voor de schuldenaar.
Daarom investeren wij in goede contacten met gemeenten in Twente en daarbuiten. We maken gebruik van landelijke systemen voor vroegsignalering, overleggen met schuldhulpverleners en passen maatwerk toe. Geen standaardformulieren, maar écht kijken naar wat werkt. Zo voorkomen we dat schulden escaleren en dat u als ondernemer met lege handen blijft staan.
Wat kunt u zelf doen?
Heeft u te maken met een klant die aangeeft ‘in de schuldhulp te zitten’? Neem het serieus. Vraag desnoods na bij ons of bij de gemeente wat de status is. Wij kunnen vaak zien of iemand daadwerkelijk in een traject zit of dat het om uitstelgedrag gaat.
Heeft u vragen over een klant in schuldhulpverlening? Of wilt u weten hoe u als ondernemer hier het beste mee om kunt gaan?
Neem gerust contact met ons op. Wij denken met u mee, met oog voor uw belang én een oplossingsgerichte aanpak.