Een klant die de factuur niet betaalt, is een grote ergernis van ondernemers. De klant heeft immers het product of de dienst geleverd gekregen, maar komt zijn deel van de afspraak niet na – zelfs niet nadat u een herinnering en aanmaning gestuurd heeft en zelfs telefonisch contact met de klant heeft gezocht. Wat de reden ook is voor het niet betalen van de factuur, het is frustrerend.
Waarom een gerechtsdeurwaarder inschakelen helpt
Op een bepaald moment kan u niet anders dan de vordering uit handen geven aan een incassobureau of de gerechtsdeurwaarder. Als u uw klant dit heeft laten weten en u geeft ons een seintje, dan komen wij in actie. De gerechtsdeurwaarders van KroepSteghuis nemen het incassotraject over en doen er alles aan om uw debiteur te laten betalen.
Niemand vindt het leuk om de deurwaarder op de stoep te krijgen, dus voor veel wanbetalers is een brief van de gerechtsdeurwaarder reden genoeg om tot betaling over te gaan. Daarnaast lopen de kosten voor de debiteur op en ook dat kan een stok achter de deur zijn.
Toch kan het voorkomen dat een debiteur zelfs niet betaalt op het moment dat de gerechtsdeurwaarder is ingeschakeld.
Wat gebeurt er dan?
Als zelfs de deurwaarder niet helpt: naar de rechter
Anders dan gewone incassobureaus, hebben gerechtsdeurwaarders de wettelijke bevoegdheid om juridische middelen in te zetten die ervoor kunnen zorgen dat uw debiteur alsnog betaalt. Dat betekent dat wij uw zaak voor de rechter kunnen brengen. De debiteur ontvangt een dagvaarding waarin wordt uitgelegd dat hij voor de rechter moet verschijnen en wat hij kan doen om de zitting te voorkomen. Na de zitting kan de rechter beslissen dat de debiteur moet betalen, vaak inclusief rente en gerechtskosten. Dit heet een vonnis.
Beslaglegging: loon, bankrekening of bezittingen
Ook nadat een rechter uitspraak heeft gedaan, kan een debiteur weigeren om uit eigen beweging te betalen. In dat geval kan de gerechtsdeurwaarder het vonnis van de rechter executeren. Dit kan leiden tot beslaglegging op loon, bankrekeningen of bezittingen van de debiteur (zoals bedrijfspanden, woningen, auto’s en machines). Dit houdt in dat bij beslag op de bankrekening, de bank aan de schuldeiser moet betalen, en bij beslag op een woning de woning kan worden verkocht.
Conservatoir beslag: wanneer spoedmaatregelen nodig zijn
In sommige situaties is het nodig om eerst beslag te leggen, nog vóór de gerechtelijke procedure. Dit heet conservatoir beslag. Deze spoedprocedure is essentieel wanneer het gaat om een aanzienlijke vordering en als u vermoedt dat de debiteur geld of eigendommen wil verduisteren.
Conservatoir beslag stelt ons als gerechtsdeurwaarder in staat om (een deel van) het vermogen van de debiteur te bevriezen, in afwachting van de uitkomst van de gerechtelijke procedure. Het voorkomt dat de debiteur zijn vermogen kan onttrekken.
Voor het leggen van conservatoir beslag is altijd toestemming van de rechter vereist.
Faillissement aanvragen als laatste redmiddel
In sommige gevallen kan het de juiste keuze zijn om het faillissement van uw debiteur aan te vragen. Er moet dan een verzoekschrift worden ingediend bij de rechtbank. Aan een faillissementsaanvraag zitten een aantal voorwaarden. Zo moet er sprake zijn van meerdere schuldeisers en moet de debiteur zijn gestopt met betalen. Om een faillissement te voorkomen zal de debiteur de vordering van de aanvragen (u bijvoorbeeld) moeten betalen. Is de debiteur failliet verklaard? In dat geval dienen wij de vordering voor u in bij de curator.
Verjaringstermijn: wanneer hoeft een factuur niet meer betaald te worden?
Het kan verleidelijk zijn om een (kleine) onbetaalde factuur te laten voor wat het is, omdat het een tijdrovende klus is. Toch raden wij aan om er altijd voor te zorgen dat uw klant betaalt. Let daarbij ook op de verjaringstermijn van de factuur. Als de vordering verjaard is, hoeft uw klant de factuur niet meer te betalen.
Bij consumenten verjaart uw factuur na twee jaar. Bij verkoop van diensten en reizen is de verjaringstermijn vijf jaar. Bij bedrijven verjaart de factuur vijf jaar na afloop van de betalingstermijn.
Als u uw klant vóór het einde van de verjaringstermijn herinnert aan de factuur, dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in (dit heet stuiten).
Hoe voorkomt u wanbetaling?
Elke ondernemer loopt risico op onbetaalde facturen. Gelukkig kunt u financiële schade door debiteuren die niet betalen deels voorkomen. Een goed ingericht debiteurenbeheer helpt u daarbij. Kroep Steghuis Gerechtsdeurwaarders kan u hierbij helpen. Wij weten hoe een traject het beste kan worden ingericht en wij kunnen dit ook volledig van u overnemen.
Wilt u meer weten over de stappen die genomen kunnen worden als een debiteur niet betaalt? Neem vrijblijvend contact met ons op.