Actueel
Digitaal dagvaarden: wat is er al mogelijk en wat verandert er?
De term ‘digitaal dagvaarden’ klinkt modern, efficiënt en misschien zelfs onvermijdelijk in een tijd waarin we alles online regelen: van onze belastingaangifte tot het aanvragen van een paspoort. Maar hoever zijn we in Nederland eigenlijk met het digitaliseren van de...
Psychologie van incasso: Waarom wachten debiteuren steeds langer met betalen?
Facturen versturen hoort bij ondernemen. Maar het echte werk begint vaak pas daarna: wachten op betaling. Waar ondernemers vroeger konden rekenen op een redelijk voorspelbaar betaalritme, zien we tegenwoordig dat debiteuren – zowel consumenten als bedrijven – steeds...
Dagvaarding als ondernemer? Hoe u reputatieschade voorkomt
Als ondernemer bouwt u continu aan uw reputatie. Uw bedrijfsnaam staat niet alleen op facturen en uw website, maar vertegenwoordigt ook de betrouwbaarheid en professionaliteit die klanten en zakenpartners van u verwachten. Wanneer een klant echter structureel weigert...
Van waarschuwing tot uitzetting: de juridische stappen bij huurconflicten
Een huurder die structureel niet betaalt, een woning waar de overlast niet meer te negeren is of een pand dat wordt misbruikt voor hennepteelt; voor een verhuurder zijn dit situaties die niet alleen frustrerend zijn, maar ook onhoudbaar. Op dat moment wilt u als...
Back to business. Nazomerse incassopieken voorkomen
De zomer is voorbij, de out-of-office-meldingen zijn uitgezet en de agenda’s lopen weer vol. Voor veel ondernemers betekent september: back to business. Maar naast volle inboxen en opgestarte projecten brengt de nazomer vaak nog iets anders met zich mee: een piek in...
Wat kost een incassotraject en hoe verdient u dit terug?
U herkent het vast: een klant bestelt, ontvangt de dienst of het product, en daarna blijft het stil. Er komt geen betaling en ook geen reactie op uw herinnering. En na het derde vriendelijke mailtje begint u zich toch af te vragen wat u hiermee moet. De verleiding is...
Wanneer is beslag de juiste stap?
5 signalen dat het tijd is om actie te ondernemen U zit aan uw bureau, kop koffie in de hand, en staart voor de derde keer naar dezelfde factuur. De betalingstermijn is allang verstreken. De herinnering is gestuurd. De aanmaning ook. En inmiddels kunt u uw eigen...
Van incasso naar dagvaarding: wanneer komt de gerechtsdeurwaarder in beeld?
Het is een situatie die u liever niet ziet, maar die in de praktijk toch vaak voorkomt: een klant die, ondanks herinneringen en vriendelijk aandringen, niet betaalt. U heeft netjes geleverd wat u beloofd had, u heeft een factuur gestuurd, een herinnering erachteraan…...
Schuldhulpverlening: hoe werken gerechtsdeurwaarders samen met gemeenten?
Een groeiend aantal mensen en bedrijven raakt financieel in de knel. Ook als ondernemer kunt u dit merken, bijvoorbeeld omdat een klant uw factuur niet betaalt. Bij mensen met schulden komt al snel de term schuldhulpverlening om de hoek kijken. Maar wat betekent dat...
Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur?
Ondernemer zijn is meestal leuk, maar kan soms ook frustrerend zijn. Vooral als u uw product of dienst heeft geleverd, u de klant de factuur heeft gestuurd en vervolgens (te) lang op uw geld moet wachten. Wat veel bedrijven niet weten, is wat de wettelijke regels...
Dwangbevel en executie: wat betekent dit voor uw openstaande vordering?
U heeft een klant die maar niet betaalt. Herinneringen, telefoontjes, misschien zelfs een incassotraject: u heeft van alles geprobeerd, maar de factuur blijft openstaan. Wat dan? Soms is het mogelijk om als schuldeiser zwaardere middelen in te zetten, zoals een vonnis...
Wat kunt u doen als uw klant zich beroept op overmacht bij wanbetaling?
Stel, uw klant betaalt zijn factuur niet. U belt of stuurt een herinnering, maar in plaats van een betaalde factuur, krijgt u een excuus: “Het is overmacht, daar kan ik niks aan doen.” Dat klinkt alsof de situatie volledig buiten de macht van de klant ligt – maar...
Hoe kan een gerechtsdeurwaarder helpen bij zakelijke conflicten?
Zakendoen is mooi werk, totdat u tegenover een klant komt te staan die zijn afspraken niet nakomt. U dacht dat alles goed geregeld was: offerte akkoord, levering gedaan, factuur verstuurd. Maar ineens verandert de toon. De betaling blijft uit, de communicatie wordt...
Wat gebeurt er als een debiteur verhuist of onvindbaar is?
Misschien heeft u het al eens meegemaakt: nadat u uw product of dienst heeft geleverd, stuurt u de klant zoals gewoonlijk een factuur. U wacht op de betaling en… u blijft wachten. Want de betaling blijft uit. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is, blijkt ook nog...